السلام علیک یا رسول الله (ص)


به مناسبت سالروز رحلت رسول اکرم و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام مجلس عزا و سوگواری

در دفتر حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی برگزار می گردد.


زمان: جمعه 26 آبان به مدت سه روز از ساعت:10:30

 



صوفیه 2

1. آیا در روایات مسأله ای به عنوان شریعت، طریقت و حقیقت وجود دارد؟
باسمه تعالی: در روایات معصومین علیهم السلام این ترتیب دیده نشده و این گونه عبارات ساخته و پرداخته صوفیه است.

 

2. آیا این مطلب از نظر روایی و تاریخی صحیح است که امام صادق علیه السلام شریعت اسلام و امام رضا علیه السلام جنبه طریقت دین را نشر داده اند؟
ج: صحیح نیست، بلکه وظیفه همه ائمه علیهم السلام نشر و تبلیغ شریعت مقدس اسلام است.


3. آیا این قضیه صحت دارد که معروف کرخی از طرف امام رضا علیه السلام بیعت بگیرند و مجاز بودند که بعد از خودش درامر تربیت معنوی (طریقت) جانشین انتخاب بکنند؟
ج: این امر مدرک صحیح و معتبری ندارد و امام علیه السلام به کسی اجازه جانشینی نداده است و اساساً در عقائد شیعه با وجود امام معصوم، تعیین جانشین چه در شریعت و چه در طریقت معنا ندارد.


4. بیعت در اسلام به چه معناست؟ و تا چه زمانی بوده است؟
ج: بیعت، التزام یک فرد یا افرادی به تبعیت از شخص معین می باشد و به عبارت دیگر عهد و پیمان است. بنابر این بیعت در اسلام منحصر است به پیامبر و ائمه معصومین علیهم اسلام.


5. آیا این مطلب صحت دارد که سلسله های صوفیه از ائمه علیهم السلام بوجود آمده است؟ به طور مثال: امیر المؤمنین علی علیه السلام به حسن بصری و کمیل بن زیاد خرقه دادند./حضرت رضا علیه السلام خرقه به معروف کرخی دادند./حضرت سجاد علیه السلام خرقه به ابراهیم ادهم دادند./حضرت صادق علیه السلام به با یزید بسطامی خرقه دادند.
ج: اینکه ائمه علیهم السلام قطب و سرسلسله معرفی نمایند، مطلبی خلاف واقع است. چرا که ائمه علیهم السلام برای ارشاد و رهبری مردم امام بعدی را معین و معرفی می کردند، در صورتی که افراد این سلسله ها نوعاً سنی بوده و بسا ناصبی و دشمن ائمه بوده اند، مانند یافعی استاد شاه نعمت الله که او را از نواصب شمرده اند و لذا معنا ندارد که صوفیان و دراویش از ائمه علیهم السلام نشأت گرفته و ائمه علیهم السلام سرسلسله آنها باشند و این گونه مطالب بعدها بروز کرده است. حتی ائمه علیهم السلام در روایات عدیده این افراد را نکوهش و لعن کرده اند. از جمله در روایتی، امام صادق علیه السلام فرمودند: آنها (صوفیها) دشمنان ما هستند پس هرکس به آنها میل کند از آنان است و با آنان محشور خواهد شد... و هر کس به آنها تمایل نشان دهد از ما نیست وما از او بیزاریم و هر کس آنان را رد و انکار کند، مانند کسی است که در حضور پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله با کفار جهاد کرده است .

 

6. آیا این مطلب صحیح است که امیرالمؤمنین علی علیه السلام دارای شارب های بلند بودند؟
ج: حدود سی روایت از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام در کوتاه کردن شارب و مذّمت بلند نمودن آن وارد شده است، ازجمله پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: لایطولنّ احدکم شاربه فانّ الشیطان یتّخذه مخبئاً یستتر به.(وسائل الشیعة ج1 صفحه 421)


7. حضوردر خانقاه و مجالس صوفیان چه حکمی دارد؟
ج: جایز نمی باشد.

 

8. آیا دادن وجوهات به دراویش صحیح است؟
ج: خمس به دو قسمت تقسیم می شود یک قسمت به سادات فقیر و مستحق با شرایطی که در رساله های عملیه نوشته شده، داده می شود و قسمت دوم موارد مخصوصی دارد که زیر نظر مرجع تقلید در آن موارد صرف می شود و اما زکات، اگر دراویش به ظاهر شرع عمل کنند و در نماز جماعت مساجد و اجتماعات شرکت کنند به عنوان فقیر بعید نیست جایز باشد، به آنها داده شود.

 

9. آیا عشریه صوفیه کفایت از خمس می کند؟
ج: خمس یک پنجم مال است و عشریه یک دهم مال است، بنابر این عشریه از خمس کفایت نمی کند و به علاوه خمس مسائل و شرایطی دارد که در رساله های عملیه نوشته شده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

حضرت علی علیه السلام اَلْخَيْرُ لا يَفْنى؛ كار خير هرگز فانى نمى شود. شرح غررالحكم: ج 1، ص 229
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR