السلام عليك یا ثارالله 

به مناسبت ایام شهادت سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام مجلس عزا و سوگواری در دفتر حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی برگزار می گردد.

 

زمـان:  از اول محرم الحرام به مدت 12 روز ساعت 10:30               مکان: خیابان معلم، کوچه 11 پلاک 37

 



صوفیه 1

1- چندين سال است که از رسانه هاي جمعي افرادي همانند منصور حلاج و حسن بصري و عطار نيشابوري و... تبليغ مي شوند، خواهشمند است درباره ي ايشان توضيح دهيد؟
ج: اين افراد از مهره هاي فرقه ي صوفيه بوده اند و معروف است که منصور حلاج عبارت معروف کفرآميز (ليس في جبتي الا الله = زير جبه و رداي من چيزي غير خدا نيست) را مي گفت و نقل شده که حضرت امام زمان ارواحنافداه او را لعنت کرده است.

 

2- وحدت وجود را تعريف کنيد و بفرماييد که آيا وحدت وجودي که عرفا و فلاسفه مي گويند با وحدت وجودي که فقهاي عظام مي فرمايند يکي است يا فرق دارند؟

ج: وحدت وجود مراتبي دارد و آنچه قابل توجيه نيست اين است که خداوند متعال عين موجود است که هيچ يک از فقها قائل به آن نيستند و آنچه مورد قبول است اين است که حقيقت هستي در خدا و ديگر موجودات يکي است، اما در شدت و ضعف اختلاف دارند و مي توان گفت که اين قول در حقيقت قول به کثرت وجود است، چنان که در ادعيه آمده است: (انت الخالق و انا المخلوق، انت الرب و انا المربوب...).

 

3- ترويج و نشر عقايد فرقه هاي مختلف صوفيه تحت عناوين مختلف چه حکمي دارد؟
ج: عقايد صوفيه مسلماً از منابع غير اسلامي سرچشمه گرفته و اساس و پايه ي اسلامي ندارد و از ريشه باطل است. علماي بزرگ اسلام همچون علامه مجلسي، شيخ حر عاملي، مقدس اردبيلي، ميرزاي قمي و... اين حقيقت را بصراحت بيان فرموده اند و اين طايفه در زمان ائمه عليهم السلام براي کسب مقام و رسيدن به مطامع دنيوي در مقابل حجتهاي خداوند علم مخالفت به پا کرده اند و مردم عوام را از راه حق منحرف ساخته اند. لذا ترويج و نشر عقايد صوفيه از هر فرقه اي که باشند، جايز نيست.

 

4- آيا ذکر معجزات و کرامات از صوفيه و دراويش (تحت هر عنوان) در کتاب ها و نشريات و ديگر رسانه ها، جايز است يا خير؟
ج: بخش اعظم کرامت هايي که در کتاب ها و نشريات مختلف و يا در رسانه هاي گروهي از اقطاب و سران صوفيه نقل مي شود، دروغ و جعلي است و بخش ديگري از آن ها اگر احياناً واقع شده باشد، از راه هاي نامشروع و با دستياري شيطان بوده است. در مواردي هم اصلاً چيزي اتفاق نيفتاده بلکه با شيطنت امر را بر عوام الناس مشتبه ساخته اند. لذا با توجه به راه و روش باطل آن ها و خطر بزرگي که از سوي آن ها اساس مذهب را تهديد مي کند، نقل و نشر هر مطلبي که جايگاه آن ها را در قلب افراد مستحکم کند، جايز نيست.

 

5- آيا تشبيه معاني مقدس به الفاظ قبيح و معاني پست مانند تشبيه خداوند به يار و معشوقه ي دلربا، مسجد به ميکده و نماز به رقص و سماع و بسياري از اين قبيل تعابير، جايز است يا خير؟
ج: نام هاي مبارک خداوند متعال توقيفي است و نمي توان خدا را با نام هاي دلخواه خواند و همچنين نام هاي پيامبران و ائمه ي هدي عليهم السلام محدود به آنچهدر اخبار و احاديث آمده، مي باشد ولذا مي بينينم قرآن مجيد از کساني فرشتگان را به نام هاي زنانه مي نامند، سخت انتقاد فرموده است(سوره ي نجم آيات 23- 22).
بنا بر اين هر تعبيري که مقام با عظمت خدا و جايگاه پيامبران و ائمه و فرشتگان و مساجد و معارف اسلامي را پايين بياورد، جايز نيست.

 

6- آيا خواب، رؤيا و مکاشفه در اسلام حجت است و مي توان به آن استدلال کرد يا خير؟ ذکر مکاشفات و کرامات از افراد نه چندان موثق، در جهت ترفيع مقام آن ها در اذهان عمومي که عالم خواب و رؤيا تنها سند آن ها است، چه حکمي دارد؟
ج: البته خوابي که انبيا مي بينند، وحي و الهام الهي است و خوابي که افراد با ايمان ببينند در مواردي موجب تقويت آن ها مي شود، ولي هرگز خواب غير معصوم حجت نيست و هيچ حکمي را نمي توان از آن ها استفاده کرد و در مواردي در بعضي از افراد الفائات شيطاني مي باشد، چنان که در منابع تاريخي آمده است، بارها شيطان به علي محمد باب ظاهر شد و سر انجام او را وادار به ادعاي باطل نمود. براي افراد متدين نيز مکاشفات عجيبي پيش آمده و سال ها به وسوسه هاي شيطاني مبتلا شده اند، ولي با توسل به ائمه ي اطهار عليهم السلام خود را از چنگال شيطان نجات داده اند.
بنا بر اين اساس حقانيت هيچ مکتب و مذهب و مشربي را نمي توان با خواب و مکاشفه اثبات کرد و نقل و نشر اين خواب ها و مکاشفه ها که موجب تضعيف حق يا ترويج باطل باشد، جايز نيست.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

امام باقر (سلام الله علیه) : الدُّعاءُ يَرُدُّ القَضاءِ وقَد اُبرِمَ إبراماً. دعا، قضا را گر چه حتمى و قطعى شده باشد بر مى گرداند. میزان الحکمة : ج4 ص 19 ح 576
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR