پاسخ صوفیه

در آغاز کلام باید دانست که هر مذهب انحرافی افراد مورد اعتمادی از جامعه را به خود نسبت می¬دهد و جزو معتقدین به مذهب خود می¬شمارد تا اعتماد مردم را جلب کند. در این راه گاه یک جمله از یک شخص پیدا می¬کنند و با تحریف آن و یا حذف اول و آخر جمله و ترفندهایی از این قبیل از آن بهره می¬جویند. مثلاً با دیدن کلمۀ «صوفیه» و امثال آن در کتب بزرگان که حکم ایشان را بیان کرده و یا پیرامون عقاید و... ایشان بحث کرده باشد، می¬گویند: فلان آقا از ماست.

در برخی موارد هم – مخصوصاً – در سخنان و نوشته¬های دوران¬های اولیه اسلامی که هنوز حد و مرز صوفیه و اشخاص زاهد مشخص نشده بود، بحث پیرامون ایشان خلط می¬شده و شاهد گفتار ما این است که در برخی نوشته¬ها صوفی را به دو قسم تقسیم کرده¬اند: صوفی که شریعت را ترک می¬کند و صوفی که طبق شریعت عمل کند.
نا گفته پیداست کسی که به شریعت عمل کند و به تمام آن معتقد باشد، صوفی به معنای مصطلح فعلی آن نیست، بلکه شیعۀ خالص است. امروزه گروهی از صوفیان ادعا می¬کنند که ما از گروه دوم هستیم و به شریعت عمل می¬کنیم و تقلید می¬نماییم و طبق رساله عملیۀ مراجع عظام عمل می¬کنیم، در حالی که این چنین نیست و صراحتاً در کتاب¬های خود از عشریه سخن می¬گویند و به آن اعتقاد دارند و عملشان همان است در حالی که خمس نمی¬پردازند. البته در دوره¬هایی گفته شده که برخی همانند شیخ بهایی خرقه پوشیده¬اند که بر فرض صحّت چنین نقل¬هایی، قابل توجیه است و می¬توان گفت ممکن است برای مصلحت یا ارشاد و یا از روی تقیه بوده و در هر حال نسبت تصوف در حق بزرگان مذهب همانند شیخ که در کتاب¬های خویش آشکارا مقال و گفتار آن¬ها را رد می¬کند، قابل قبول نیست.

باید دانست از این گونه حرف¬ها در زمان گذشته گفته و نوشته¬اند و به افرادی تصوف را بسته و حرف¬هایی نسبت داده¬اند که نباید به حرف آنان اعتنا کرد.
این که در قرن¬های مقارن و یا نزدیک به ائمه علیهم¬السلام، شیعیان خانقاه داشته¬اند مسلماً از دروغ¬های شاخدار است و ناگفته پیداست در حالی که حضرات ائمه علیهم¬السلام از سفیان ثوری و یا حسن بصری بشدت انتقاد نموده و منصور حلاج را لعن کرده¬اند و در روایاتی از دخول به حلقه صوفیه نهی فرموده¬اند، ممکن نیست شیعیان خانقاه داشته باشند و جالب این جاست که بر اساس اعتراف خود صوفیه تاریخ تأسیس نخستین خانقاه حداکثر به قرن پنجم می¬رسد و در هیچ منبعی نیامده که پیش از آن خانقاهی وجود داشته باشد تا چه رسد به این که شیعیان برای خود خانقاه بسازند!!!
با مطالعه در تاریخ اسلام می¬بینیم که تا این اواخر – تقریباً – نزدیک به دوره صفویه، صوفی شیعه نداشته¬ایم و بزرگان و مرشد¬های ایشان به این مطلب اقرار و تصریح کرده¬اند.
این که ادعا کرده¬اند ابن¬بطوطه در سفرنامۀ خویش گفته در مقابل حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه¬السلام در نجف اشرف تعدادی خانقاه بوده معلوم است دروغ است چون با مراجعه به آن کتاب خواهید دید اولاً ذکری از شهر نجف در آن نیامده و در ثانی در فصلی که از شهر کوفه سخن می¬گوید هیچ سخنی از وجود خانقاه به میان نیاورده است، همچنین این که به شهید رضوان الله علیه نسبت می¬دهند که در کتاب منیه تشویق به استفاده از تفسیر عبدالرزاق نموده با رجوع به این کتاب می¬بینیم که ایشان می¬فرماید هر مفسری بر اساس علمی که بر آن تسلط دارد به تفسیر قرآن کریم پرداخته و سپس به معرفی انواع این تفاسیر می¬پردازد و از چهار گونه تفسیر نام می¬برد، اول: تفاسیر لغوی است که عربیت بر آن¬ها غلبه دارد، دوم: تفاسیر حکمی و برهانی کلامی، سوم: تفاسیر داستانی و بر مبنای قصص و چهارم: تفاسیر عرفانی که هدفشان تأویل حقایق است. جالب است که ایشان برای این چهار گونه تفسیر مثال¬هایی می¬آورد یعنی تفسیر کشاف، زمخشری، مفاتیح الغیب رازی و تفسیر ثعلبی، در این جاست که برای گونۀ آخر از تفاسیر، تفسیر عبدالرزاق کاشانی را مثال زده، بر این اساس هر منصفی می¬بیند که هرگز شهید تشویق به مراجعه به هیچ یک از این کتاب¬ها نکرده و این نسبت هم دروغ محض است.
در خاتمه از علماء اعلام و دانشمندان کرام انتظار داریم که مسلمانان به ویژه جوانان را آگاهی دهند تا در دام افراد شیاد و خطرناک گرفتار نشوند .
از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم .

2/3/90 - یدالله دوزدوزانی

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

امام صادق علیه السلام : مَن ساءَ خُلُقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ؛ هر كه بد اخلاق باشد، خود را شكنجه دهد. گزیده تحف العقول، ح196
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR