پرسش و پاسخ های اعتقادی

1- آیا جایز است اشخاصی غیر از انبیا و ائمه علیهم السلام مثل حضرت زینب و حضرت ابوالفضل علیهماالسلام را معصوم بدانیم و آیا عصمت مراتبی است؟
ج: ادعای این که کسی عصمتی که چهارده معصوم و انبیا علیهم السلام دارند، داشته باشد، ادعایی باطل است، بلی می شود گفت که امثال این بزرگان مالک نفس خود بوده اند و عمدا ً گناه نمی کردند.


2- آیا دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام بغض دشمنان ایشان به خودی خود بدون این که انسان را وادار به عبادت کند، برای شخص مفید است یا خیر؟
ج: خود دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام از اعمالی است که ثواب دارد.

3- آیا رجعت اصلی از اصول مذهب است یا نه؟
ج: اعتقاد به رجعت از مسلمات شیعه است.

4- آیا اسماء الهی توقیفی هستند؟
ج: بلی اسماء الهی توقیفی هستند.

5- روایتی مشهور است که خورشید برای امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام بعد از این که غروب کرد، بازگشت و معروف است به رد الشمس، خواهشمند است نظر مبارک خود را در موارد زیر در این رابطه بیان فرمایید:
الف) آیا سند این روایت معتبر است؟
ب) بر فرض اعتبار سند این روایت آیا لازمه ی آن اعاده ی معدوم که محال بودن آن ثابت است، نمی باشد؟
ج) بر فرض ثبوت تمام موارد فوق آیا امام علیه السلام، نماز خود را آن قدر به تأخیر
می اندازد که وقت خارج شود؟
جواب الف: بلی سند این واقعه معتبر است.
جواب ب: این مورد جزو اعاده ی معدوم نیست.
جواب ج: طبق روایات پیامبر صلی الله علیه و آله در دامن آن حضرت بوده و شاید برای اعلام عظمت مقام رسالت مجاز در تأخیر بوده باشند.

6- در توقیع شریف امام زمان عجل الله تعالی فرجه به نایب چهارمش علی بن محمد سمری آمده که: عمر تو تمام شده، به کسی وصیت مکن زیرا غیبت تامه واقع شده و مشاهده و دیدار آشکار امام علیه السلام نیست و پیش از وقت ظهور هر کس ادعای مشاهده و دیدار نماید، او را تکذیب کنید، در حالی که در بعضی کتاب ها از افراد زیادی نام برده شده که امام علیه السلام را زیارت کرده اند و داستان های آن ها را نقل می کنند. لطفا ً بفرمایید چگونه بین این روایت و نقل قول های تاریخی می توان جمع کرد؟
ج: آنچه در این توقیع نفی شده، مشاهده است و ظاهرا ً مراد این است که دیداری باشد که در حین دیدار امام علیه السلام را بشناسد، امام دیداری که حضرت را ببیند و بعد از جدا شدن بفهمد امام علیه السلام بوده، نفی نشده است، اما دیدارهای که نقل شده اکثرا ً مکاشفه است که در بعضی نقل ها تصریح به مکاشفه بودن آن ها شده و در بسیاری هم اگر انسان دقت کند می فهمد مکاشفه بوده، ولی خود گوینده و بیننده متوجه کشف نشده و خیال کرده مشاهده است. عالمی برایم نقل می کرد که محمد کوفی می گفت:
«از نجف اشرف عازم کربلای معلی بودم، سوار ماشینی شدم، مردی از عشایر که در صندلی عقب نشسته بود تا نجف دستش را روی شانه ام گذاشت و من به عنوان این که این مرد زایر امام علیه السلام است حرفی نزدم، اما هنگام پیاده شدن دیدم دستم خیلی درد می کند و بی حس شده!
ناگهان امام علیه السلام را در میدان وسیعی که در آن جا بود، دیدم،حضرت به سوی من آمد و پرسید: شانه ات درد می کند؟
عرض کردم: بلی،
حضرت دستش را روی شانه ام کشید، درد ساکت شد...»
وقتی صحبت آن آقا تمام شد، گفتم: فلانی میدانی که این دیدار نیست، بلکه مکاشفه است؟
پرسید: چرا؟
گفتم: چون در آن زمان در آنجا میدانی نبود، بلکه راهها تنگ و پر پیچ و خم بوده،
ایشان از گفتار من متحیر ماند، گویا تازه از خواب بیدار شده و نتوانست حرفی بزند.
از این جا معلوم می شود بسیاری از داستان هایی که از علمای بزرگی چون بحرینی و بحرالعلوم و امثال ایشان ذکر می شود را باید به مکاشفه حمل کرد که نه خواب است که در حال عادی و ودر مکان عادی ببیند و از این روی گفته اند: «بین النوم و الیقظه» یعنی بین خواب و بیداری و به نظرم این عبارت در کلمات مرحوم مجلسی اول هم آمده است.

7- آیا در ارتباط و توسل به وجود اقدس امام زمان روحی فداه به نوکری مقرب به نام رکن رابع نیازمندیم تا از او پیروی کنیم؟
ج: برای رکن رابع دلیلی نداریم و در توسلات به حضرت امام زمان عجل الله فرجه
نیازی به واسطه نیست.

8- آیا حضرت رسول صلی الله علیه و آله در نماز خود سهو نموده و این کلام صحیح است؟
ج: در این باب روایاتی وارد شده است و شیخ صدوقعلیه الرحمة آن ها را قبول دارد، ولی مشهور این است که سهو بر پیامبر صلی الله علیه و آله روا نمی باشد.

9- آیا اجنه می توانند با انسان ها ارتباط داشته باشند و به آن ها آسیب برسانند و یا با آنها نزدیکی جنسی کنند؟
ج: آسیب بعید نیست، ولی ازدواج و تولید مثل بعید است.

10- آیا آیه ی تطهیر دلیل بر پاکی جسمانی ائمه علیهم السلام است به صورتی که خون آن حضرات هم پاک باشد و آیا نظر علمای شیعه چنین است؟
ج: این گونه آیات به شخصیت و مقام آن حضرات علیهم السلام مربوط است، نه طهارت ظاهری و خود آن حضرات اگر بدنشان آلوده می شد، آن را زایل می کردند.

 

11. منظور از غضب الهی چیست ؟ 
ج: منظور از غضب الهی: انتقام و عذاب اوست که نسبت به گناهان فرق می کند، یعنی کسانی که جرم و گناه خاص انجام می دهند انتقام و عذاب خاص دارند.

 


12- آیا ظهور امام زمان(ع) متوقف بر وقوع صیحه آسمانی است و قبل از آن، ظهور نخواهند کرد؟
ج: یکی از علائم حتمیّه ظهور صیحه آسمانی می باشد.

 

13- آیا ائمه(ع) از هنگام تولد عقل بالفعل بوده‌‌اند؟ و خدا را مشهودانه می‌‌یافتند؟
ج: آنچه از بعضی روایات استفاده می شود همین است.

 

14- معاذ بن جبل کیست؟
ج: معاذ بن جبل یکی از شخصیتهای با نفوذ اصحاب پیغمبر (ص) بود و آن حضرت او را برای قضاوت به کشور یمن فرستاده بود، و کلماتی گرانسنگ به وی فرموده بود ولی بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) از یاری حضرت علی و فاطمه (ع) امتناع ورزید و مورد نفرت آن دو بزرگوار واقع شد.

 

15- صبر جمیلی که در قرآن به آن سفارش شده، چه صبری است؟
ج: صبر جمیل این است که در مقابل جزع و بی تابی نکند و به عنوان شکایت به کسی نگوید و آن را به حساب خدا گذاشته و خدا را شکر کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

امام علی علیه السلام: مَا أَكْثَـرَ اَلْعِبـَرَ وَ أَقَـلَّ اَلاِعْتِبَـارَ چه بسيار است پنـدها و چه اندكاند، پنـد پـذيران. نهج البلاغه/کلمات قصار 297
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR