احیای شعائر باید توأم با شعور و عمل به اهداف امام حسین علیه السلام باشد

علت قیام امام حسین علیه‌السلام توجه به حق و اصلاح دین بوده؛ اما عزاداری‌های امروز از اهداف اصلی ایشان فاصله دارد.

حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی دام ظله در آغاز درس خارج فقه سال تحصیلی جدید ضمن تجلیل از برگزاری مراسم عزاداری در هیئت‌های مذهبی کشور، از رواج شعارزدگی و دوری از اهداف والای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام انتقاد کردند.

ایشان با اشاره به تغییرات در آیین و مراسم عزاداری فرمودند: در جهان تشیع امروز به شعار توجه بیشتری می‌کند نه شعور و عمل؛ درحالی‌که امام حسین علیه‌السلام از آغاز حرکت خود از مدینه تا ظهر عاشورا به علت اقدام خود تصریح می کند که دین در حاشیه قرار گرفته و به آن عمل نمی‌شود و افرادی مثل یزید در رأس قرار گرفته‌اند: إنما خرجت لطلب الإصلاح فی أمة جدی؛ امت منحرف و گرفتار شده؛ امت احتیاج به تبلیغ و هدایت دارد پس علت قیام امام حسین توجه به حق و دین بوده است اکنون چه باید کرد؟ آیا صرفاً با ایجاد دسته‌های عزاداری و طبل و شیپور و ایستگاه‌های صلواتی هدف امام حسین علیه السلام محقق می شود؟ من نمی‌گویم شعار ارزش ندارد؛ شعار لازم است و احیای امر امام حسین علیه السلام نیز لازم است؛ اما امام حسین علیه السلام می‌گوید برای دین و اصلاح دین جدم حرکت کردم؛ به حق عمل نمی‌شد؛ ظلم می‌شد؛ احکام الهی متروک مانده بود. پس اهداف امام حسین بسیار والاتر از آن چیزی است که ما امروز در عزاداری‌ها می‌بینیم. اگر بگویم شعار، بی‌شعور شده، قصدم این نیست شعار ارزش ندارد، بلکه باید جستجو کرد از این شعار چه استفاده‌هایی در راه اهداف امام حسین علیه السلام می‌توان کرد.
از جمعیت مشتاق و بزرگی که در عزاداری‌ها در مساجد و حرم جمع می‌شوند می‌توان بهترین استفاده را در راه اهداف حقیقی امام حسین علیه‌السلام کرد؛ اما نه هدایتی نه اخلاقی و نه روایتی مطرح نمی‌شود!
علت قیام امام حسین علیه‌السلام توجه به حق و اصلاح دین بوده؛ اما عزاداری‌های امروز از اهداف اصلی ایشان فاصله دارد.
معظم له با اشاره به مشاهدات و شنیده‌های خود فرمودند: در روز تاسوعای حسینی هیئتی طباله‌زن دیدم که فقط طبل می‌زدند! این حتی شعار هم نیست، مفهوم و هدف از این کار چیست؟ آبا امام حسین علیه السلام و اصحاب و یارانش شهید و اسیر شدند که عده‌ای در خیابان را بیفتند و فقط دسته پنجاه نفری طبل زن راه بیافتد و طبل بزنند؟ طبل زدن مانعی ندارد چون برای هماهنگی دسته سینه‌زنی و زنجیرزنی مناسب است؛ اما طبل‌ها گاهی به حدی بزرگ است که باید با چرخ جابجا شود! می توان قطع کرد که اگر امام زمان عج حضور داشته باشند همه اینها را کنار می‌زند چون هدف امام حسین علیه السلام این نبود.
هدف امام حسین علیه السلام در برخی هیئات کمتر منتج به نتیجه است. در مصاحبه‌ها گفته می‌شود مردم با شوق به عزاداری آمده‌اند باید پرسید آیا مردم نمازخوان شده اند؟ مردم آیا ظلم را ترک کرده‌ و با آن مقابله کرده‌اند؟ آیا اصلاح اخلاقی شده‌اند؟

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

رسول خدا صلی الله علیه و آله : أَلدّالُّ عَلَى الْخَيْرِ كَفاعِلِه؛ كسى كه ديگران را به كار نيك راهنمائى كند گـويـا خـود، آن را انـجـام داده اسـت. وسائل الشيعه: ج 11، ص 398
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR