حقوق هاي نجومى و سكوت علماء

پاسخ آيت الله العظمى دوزدوزانى به سؤالي در مورد حقوق هاي نجومى
نظر جنابعالی در مورد حقوق‌های نجومی و اینکه چرا مجتهدین اعلم اعتراضی به وضعیت اسفناک مردم نمی‌کنند، وقتی مردی برای کسب روزی حلال خود به هر کس التماس می‌کند تا ازش جورابی بخرند، آیا این مردم حقی از بیت‌المال ندارند تا کی نباید اعتراض کنید که شاید اسلام بخطر بیفتد مگر شیعه علی نیستیم پس کو عدالت علی؟ پس چه کسی باید حق مردم رو بگیرد و یا بهتر بگویم مگر نه اینکه علمای اسلام از مردم حمایت کنند؟

جواب:
علماى دين در طول تاريخ اسلام هميشه پناهگاه اقشار ضعيف در مقابل زورگويى صاحبان زر و زور بوده‌اند و پرونده علما در اين مسأله روشن و درخشان است؛ اما به چند نكته توجه كنيد؛
اين‌كه گاه چاره‌اى نيست جز آنکه حرکت به آرامى و نرمش انجام شود، تا اصلاح تبديل به افساد نشود. برخوردهای تند و هیجانی به ندرت منجر به نتیجه مطلوب می‌شود چنانکه انبیاء الاهی سالیان دراز و طولانی به دعوت و ارشاد قوم مشغول بودند تا یک خصلت و سنت غلط تغییر کند و مردم آگاهانه و از درون تغییر کنند، گاه تحمل موقت يک نظم بد بهتر از ايجاد بى‌‌نظمى است.
مثلاً گاه فساد يک امر، نه از سر سوءنيت، بلكه ناشى از ندانم‌كارى است. طبيعى است كه در اين‌گونه موارد جاى فرياد نيست، بلكه جاى تذكر دلسوزانه و پيگيرى آرام است. گاهى در بعضى امور ممكن است فرياد كار را خراب‌تر كند، و مثلاً به لجبازى بينجامد. گاهى غرور يک بدكار تذكر علنى را پس مى‌زند، ولى تذكر آرام در او اثر مى‌گذارد.
موضوع دیگر اینکه عدالتخواهی و اقامه قسط و عدل و دغدغه نسبت به فقر و تبعيض مقدس و لازم است؛ علماء واقفند كه "كاد الفقر ان يكون كفرا"، و مى‌دانند كه بى‌عدالتى مخالف هدف اصلى انبياء است كه "لقد ارسلنا رسلنا بالبينات وأنزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط"، ولى اولا باید بدانید بشر در اجرای مطلق عدالت ناتوان است و رفع ظلم و تبعیض نسبی است و همیشه چهره‌های زشت و نامناسب فقر و ظلم در جوامع بشری وجود دارد. برای ایجاد عدالت، خواست و تلاش همه اقشار جامعه لازم است و باید عدالت تبدیل به آرمان و هدف جامعه اسلامی در ابعاد فردی و خانوادگی و اجتماعی و سیاسی و ... شود. نمی‌توان از مسئولان انتظار عدالت‌جویی داشت در حالی‌که بدنه جامعه از سر ناآگاهی به هم ظلم می‌کنند و حقوق یکدیگر را پایمال می‌کنند.
دوماً باید مصادیق ظلم و عدل را با دقت و آگاهی درک کرد و تحت تاثیر تبلیغات اغواگرانه سیاستمداران و زمامداران ناصالح قرار نگرفت. شما نیک می‌دانید قریب یک قرن جهان تحت تاثیر شعار اغواگر و فریبنده عدالت و برابری طبقه کارگر با طبقه سرمایه‌دار قرار گرفت و چه خون‌ها ریخته شد و چه جنایتها و ظلم‌ها به کارگران و کشاورزان و فرودستان روا شد! این نتیجه خطا در شناخت عدالت و درک مصادیق آن است؛ نه هر دارایی و توانمندی ناپسند و نتیجه بی‌عدالتی است و نه هر ناداری و فقری نتیجه ظلم است. چه بسیار حرفها و اتهامات به بزرگان و اشخاص محترم که در اثر شایعه و تخریب رقبا و افراد بی‌تقوا باشد که خود ظلمی بزرگتر است. باید در مفهوم عدالت و برابری، دقت و تعمق بیشتری کرد تا به خطای بزرگتر دچار نشویم.
کوتاه سخن اینکه در خيرخواهى براى امت گاهى تدبير در تذكر آرام است، ولو گاه موقتا ديگران گمان كوتاهى كنند. اين‌كه گاه بعضى مسائل از سوى بزرگان رسانه‌اى نمى‌شود به اين جهت مربوط است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

امام باقر (سلام الله علیه) : الدُّعاءُ يَرُدُّ القَضاءِ وقَد اُبرِمَ إبراماً. دعا، قضا را گر چه حتمى و قطعى شده باشد بر مى گرداند. میزان الحکمة : ج4 ص 19 ح 576
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR