سخنرانی حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی به مناسبت 17 ربیع المولود

بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين و هو المعين و صل الله علي محمد و آله الطاهرین اعیاد و وفیات معصومین علیهم السلام به ذاته شعار اسلام است، در وفیات به پا داشتن مجلس عزا چون یادی از آن حضرات می باشد و در ایام ولادت ایشان و امثال آن برگزاری مجالس جشن یادآوری مقام و جلالت آن بزرگواران می باشد.

در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که: <<یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا>> اگرچه این عبارت در مقام اخبار است و شأن و حال شیعه را می شمارد که شیعه چنین است، یعنی وقتی ولادت امام و امثال این ها را می شنود خواه ناخواه چون روز شادی است، شاد می شود، البته نیازی نیست به شما عرض کنم که معنای شادی چیست. آیا معنای آن این است که در قلب باشد یا این که جمع شوند شیرینی و نهار به هم بدهند و ذکر مناقب کنند و اشعار بخوانند و یا از این هم تعدی کنیم و مثل مجالس عروسی، برایشان مجلس بگیریم؟ حاشا و کلا!!! این را نمی شود گفت. فرح آن مقداری که دلالت می کند برای دل است، حزن برای دل است، غایتش این است که مقدار مبرز را ابراز کنند، اما این که کارهایی که با مقام و شأن معصومین علیهم السلام سازگار نیست، انجام بدهند، خیال نمی کنم از این روایت استفاده شود. تا چه رسد مثل بعضی جهال بگوییم: فلان روز قلم برداشته شده!!! قلم برای دیوانگان چرا!!! برای اطفال چرا!!! از این ها قلم برداشته شده، اما برای مکلفین اساسا با اسلام سازگار نیست. اسلام برای تربیت و تکامل آمده، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: <<بعثت لأتمم مکارم الأخلاق>> این معنا ندارد که خدای نکرده ما جمع بشویم و کاری کنیم که خلاف بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله باشد، ما هر کاری که می کنیم باید در محدوده ی اسلام باشد، اما مطلب اصلی که در نظر دارم این است که در آستانه ی ولادت حضرت نبی اکرم صلی الله علیه و آله هستیم، این روز روز شادی ما شیعیان، بلکه مسلمانان است. در این روز غیر از شادی در روایات داریم: <<احیوا امرنا – یعنی امر ما را احیا کنید>> و امر مهمی که برای ائمه علیهم السلام حساب می شود و ریشه در ولایت دارد احیای امر رسالت است. متأسفانه من نمی گویم نیست، چیزهایی هست، منتها خجالت آور است، وقتی که شما بعضی رسانه های گروهی را در این روزها تماشا بکنید، من خیال می کنم که همه خجالت بکشید. ای بسا با دف و دنبک و طبل به پیشواز تولد و عید ولادت نبی اکرم صلی الله علیه و آله می روند. این یعنی چه؟ از مقام شامخ آن حضرت خجالت نمی کشند؟ رقص و آواز و طبل و دنبک نشان می دهند، این ها چیست؟ احیوا امرنا است؟ ما کجا و این ها کجا؟ ما وقتی که میلاد حضرت مسیح را ملاحظه می کنیم – اوایل دی ما میلاد حضرت مسیح است – این ها چه کار می کنند؟ دنیا را تکان می دهند، در دنیا سر و صدا به راه می اندازند و تاریخ اینها با میلاد مسیح تعیین می شود. کار به جایی می رسد که در بعضی از ممالک اسلامی هم برای ثبت تاریخ از تاریخ میلادی استفاده می کنند، چرا؟ در ایران ما هم در بعضی نوشته ها آثارش دیده می شود. این ضعف ماست، ما مخالف حضرت مسیح نیستیم، ما هم به نبوت آن حضرت معتقدیم منتها در محدوده ی پیش از رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله، ببینید آن ها چه کارها می کنند، دنیا را تکان می دهند، حتی رئیس جمهوری ایران هم به این مناسبت تبریک می گوید، آیا دنیا در تولد نبی اکرم ما هم چنین کاری می کند؟ آیا خود ما چنین کاری می کنیم؟ خود ما عظمت این روز را به مردم اعلام می کنیم؟ کرده ایم تا به حال؟ یک انقلابی باید باشد، ولی نیست متأسفانه!!! بلی هست ولی آن کارها به جای این که پیامبر اکرم را بزرگ کنند با ایده ی نبی اکرم مخالفند، با تار و تنبور و طبل و دف به پیشواز آن می روند. این کارها اصلا با روح اسلام، با روح شیعه، با معنویت شیعه و اینکه <<بعثت لاتمم مکارم الاخلاق>> مخالف است. من اگر امکانی داشتم اقلا در قم می دادم یک مجلس بزرگی برگزار کنند. خوب حالا ما مثلا عاشورا را شام می دهیم، چقدر پول خرج می شود، این ریشه اش نبوت است، چرا این کارها را نمی کنیم؟ چرا نکرده ایم تا به حال؟ چرا نباید بکنیم؟ امروز جوانان ما می بینید مسیحی می شوند، ما خوابیده ایم، یک عده ی کثیری مسیحی شده اند، چند روز قبل شخص محترمی از یک شهری آمده بود می گفت داماد من مسیحی شده، یک داستان مفصلی برایم تعریف کرد. چه کارها می کنند؟ در بعضی شهرها به در خانه ها عکس پولی را می اندازند که در یک طرفش هزار تومانی و در روی دیگر آن نوشته مسیح می آید و چه می کند و چه می کند و... ما هم خوابیده ایم، جوان های ما اگر بدانند در روز تولد نبی اکرم چه رخ داده و آگاه شوند به این آسانی مسیحی نمی شوند، از دین خارج نمی شوند، ما کی به اینها گفته ایم که طاق کسری چه شد؟ آتشکده ی هزار ساله خاموش شد یا دریاچه ساوه خشک شد یا در وادی سماوه – که محلی میان شام و کوفه است - آب جاری شد، من نمی گویم نگفته ایم، ولی کم گفته ایم،توضیح نداده ایم، اگر جوان این ها را بفهمد دیگر به عقب بر نمی گردد، من نمی گویم اساسا نمی گوییم، نوشته های ما در این جا کم است، کم رونق است، بیانات ما عاجز است، مجالس ما حقیر است، فقط اکتفا کرده ایم به مداحی های کم محتوا که گاهی از مضمون آن انسان خجالت می کشد، یک وقت آقایی از من درخواست کرد یک منبری در امثال این روز باشد، گفتم من هم دلم می خواهد ولی چه کسی می نشیند؟ چه کسی قبول می کند؟ هزار تأسف از این که ما نتوانستیم عظمت نبی اکرم را در ماه ربیع آن طور که باید و شاید به دنیا نشان بدهیم. در رسانه ها اعلام می شود که در اول فروردین، روز عید باستانی که من و شما باور نداریم، چهارده میلیارد اس ام اس و پیام فرستاده شده، فردا چه خواهیم کرد؟ یک تلفن برمی داریم به دیگری تبریک بگوییم یا به ما بگویند؟ یا این ها را در رسانه ها بازتاب می دهند؟ حالا منتظر باشید، اگرپس فردا گفتند چقدر پیام شده، آن را می پرورانند، اما این را تشویق نمی کنند، امیدوارم انشاء الله شما هم در این روزها فعالیت کنید و یک مجلس جشنی و یک برنامه ای برای روز میلاد داشته باشید. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین 15 ربیع الاول 1428 هجری قمری 15 فروردین ماه 1386 هجری شمسی

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

امام صادق (سلام الله علیه) : صَلاةُ مُتَطَيِّبٍ أفضَلُ مِن سَبعينَ صَلاةً بِغَيرِ طيبٍ. نماز شخص خوشبو برتر از هفتاد نماز بدون بوى خوش است. الصلاة: ص 51 ح 148
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR