احکام ضمان

1 – اگر طفلی مال کسی را تلف کند آیا ولی او ضامن است یا خیر؟
ج : ضمان به ذمه طفل تعلق می گیرد که اگر مال داشته باشد از مال او برمی دارند وگرنه بعد از بلوغ باید بپردازد.


2 – ذابح در ذبح اشتباه کرده و حیوان میته شده است آیا ضامن است یا نه؟
ج : بلی اگراز محل ذبح ذبح نکرده باشد وحیوان میته شود ضامن است.


3 – جنسی را به خیاط و نظیرآن داده اند تا بتواند آن را بدوزد یا بسازد ولی جنس را فاسد کرده و جنس معیوب شده آیا ضامن است یا نه؟
ج : بلی ضامن است.


4 – باربری پایش لغزیده ومحموله شکسته است آیا ضامن است؟
ج : در فرض سئوال باربر ضامن نیست مگراینکه افراط و تفریط نماید.


5 – دو نفر کالاهای شخصی را آتش زده اند وخود اعتراف کرده اند. اما هریک اصرار می کند که خود نفت را روی کالاها ریخته و دیگری کبریت زده است. در این صورت تکلیف چیست؟
ج : بعید نیست مساله از موارد تحالف باشد ( بررسی شود).


6 – آیا شکسته شدن ظروف مسجد به طور ناگهانی در هنگام جابجایی یا در هنگام مراسم و ... موجب ضمان می شود؟
ج : اگرافراط یا تفریط نشده ضمان ندارد.


7 – آیا شرب خمر که موجب از دست دادن عقل و شعور در هنگام مستی است موجب از بین رفتن ضمان می شود؟ به این صورت که بگوئیم اگر کسی درحالت مستی دست به جنایتی زد یا موجب خسارت شد ضامن نیست.
ج : شخص در حال مستی ضامن است و مستی دافع ضمان نیست.


8 – اگر حیوانی اهلی مانند اسب و گاو و ... به شخصی آسیب برساند یا به چیزی خسارت وارد نماید آیا صاحبش ضامن است یا نه؟
ج : اگرصاحبش در حفظ آن قصور کرده باشد ضامن است .بررسی شود.


9 – زراعت این جانب را گوسفندان کسی خورده و پایمال کرده است و چند نفرریش سفید وخبره زمین را دیده اند و مبلغ خسارت را از صاحب گوسفندان گرفته و به من داده اند آیا تصرف من در این پول صحیح و جایز است یا نه؟
ج : اگر در حفظ و چراندن گوسفندان قصوری شده ضامن است.


10 – وارثان میتی چون برادرشان از مادر آنها نگهداری می کرده است ارث خود را که زمین کشاورزی و خانه بوده بدون افراز و تقسیم دراختیاررادر خود قرار دادند و این برادر در آن زمینها کشت کرده و در آن خانه زندگی نموده است و بر حسب حال گاه زمینهایی را با زمین های اشخاص دیگر معاوضه نمده است . حالا که وارثان بعد از فوت مادر ارث خود را می خواهند تکلیف این زمینها چیست و آیا شرعا معاوضه زمینها بدون اطلاع ورثه جایز بوده؟
ج : اگر این برادر اختیار تام نداشته تبدیل باطل است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

امام زمان حضرت مهدي -عجل الله تعالی فرجه الشریف- فرمودند: إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِكُمْ، وَلا ناسینَ لِذَكْرِكُمْ، وَلَوْلا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ الَّلأْواءُ وَاصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ ... ما در رسیدگى و سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم كه اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ریشه كن مى نمودند ... احتجاج، ج2، ص323
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR