السلام علیک یا رسول الله (ص)


به مناسبت سالروز رحلت رسول اکرم و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام مجلس عزا و سوگواری

در دفتر حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی برگزار می گردد.


زمان: جمعه 26 آبان به مدت سه روز از ساعت:10:30

 



احکام زکات

1-شخصی متکفل مؤونه نواده های دختری خود می باشد که فعلا نیاز مبرمی به مسکن دارند و این شخص می خواهد از وجه زکات مال برای ایشان منزل ومسکن تهیه نماید،مستدعی است نظر مبارک خودتان را در موارد ذیل بیان فرمایید:

الف) آیا می تواند زکات مال خود را در این مورد مصرف نمایید ؟
ج: اگر نوه های این شخص پدر ، جد پدری یا مادر نداشته باشند یا این اشخاص نتوانند مخارج آنها را بپردازند، نمی تواند از زکات مصرف کند و اگر یکی از اینها باشد و بتواند نفقه ی نواده های خود را بدهد ولی ندهد، جایز است زکات خود را برای نواده ها مصرف نماید.
ب) آیا می تواند زکات دیگران را در این خصوص مصرف نماید؟
ج) احوط و اولی این است که خود زکات دیگران را ندهد.
ج)اگر کس دیگری مستقلا زکات را به خود بچه ها بدهد تا ایشان برای خود مسکن تهیه نمایند ، جایز است یا نه؟
ج) این صورت بلا اشکال صحیح است ، اگر واجب النفقه مخارج را ندهد.


2- برای سکه های طلا که در زمان حاضر بانک مرکزی یا دیگر بانک ها آنها را ضرب می کنند ، اگر به حد نصاب برسد ، زکات لازم است یا نه؟
ج) چون با اینها به عنوان ثمن معامله نمی شود ، بلکه مثمن هستند و مورد خرید وفروش قرار می گیرند، لذا ثمن زکات ندارند .


3- به نظر حضرتعالی در زکات ، مؤونه ومخارج را باید منها کرد و بعدا زکات را داد یا اینکه جایز نیست منها کردن موونه؟
ج) ظاهر این است که زکات بعد از استثنای مؤونه است، پس اگر بعد از اینکه مخارج را استثنا کرد مال به حد نصاب رسید ، زکات واجب است.


4) کسی که زکات بر او واجب شده است، ولی آن را ادا نکرده است، حالا بعد از گذشت مدت زمانی می خواهد آن را پرداخت نماید ، آیا پرداخت زکات با قیمت آن روز کافی است یا نه؟
ج: قیمت آن روز کافی نیست، یا باید مثل عین واجب را بپردازد یا قیمت فعلی آن را بدهد.


5) آیا وجوهات شرعیه یک نفر را شخص دیگر می تواند پرداخت نماید ؟(اعم از خمس و زکات و رد مظالم ).
ج: در صورتی که بدهکار زنده باشد صحیح نیست ، چه مالک اطلاع داشته باشد یا نه، اذن بدهد یا نه، مگر در صورتی که آن شخص، اول آن مقدار را به کسی که وجوهات به او تعلق گرفته تملیک نماید و بعدأ با اجازه ی او وجوه شرعیه اش را وکالتا پرداخت نماید.


6) آیا جایز است صدقات غیر از زکات را به سادات داد و به طور کلی دریافت صدقه مستحبی غیر سید از سوی سادات چه حکمی دارد و آیا در این حکم از نظر ادله ی شرعی فرقی بین فرزندان درجه اول ائمه(ع) و سایر درجات سادات وجود دارد؟
ج: بنابر احتیاط واجب صدقات واجب را اعم از کفاره، نذر و رد مظالم نباید به سادات داد ، بلکه از دادن صدقاتی که موجب اهانت به سادات باشد، هم باید اجتناب کرد، مثل پولی که به عنوان دفع بلا دور مریض گردانده اند یا زیر سر مریض گذاشته شده است و در غیر موارد ذکر شده دریافت صدقات مستحبی برای سادات جایز است و ظاهرا در این حکم فرقی بین فرزندان درجه اول ائمه(ع) و غیر آنها فرقی نیست.


7) شخصی زکات نمی دهد ، آیا جایز است پسرش بدون اطلاع پدر مقدار زکات را از مال پدر جدا کند وبه مستحق بدهد؟
ج: این کار باید به اذن حاکم شرع انجام شود.


8- اینجانب طلبه خارج فقه بوده و در آشنایانم مورد مراجعه شرعی اشخاص هستم. سال گذشته شخصی از آشنایان، در رابطه با فقیربودن خود یا مستحق‌صدقه‌بودن خود، مطالبی نزد بنده بیان کرده و حسب این اظهارات و برخی قرائن دیگر، اجمالاً به وی اعتماد کرده و اعلام آمادگی کردم که از برخی اشخاص اهل صدقه، مبالغی برای ایشان دریافت کنم. ایشان به بنده وکالت در قبض صدقه داد و بنده نیز مدتی با این عنوان از برخی افراد، مبالغی به عنوان وکیل ایشان، قبض نموده و در حفظ امانت گذاشتم تا در فرصت مناسب به وی بدهم. البته اعتماد بنده به ایشان از حیث فقر و استحقاق شرعی، احیاناً در حد اطمینان نبود و شک و شبهه داشت لکن نظر به مواردی چون «بر فرض غنی هم باشد صدقه بر غنی نیز رواست» یا «همین که مدعی فقر است کافی است ولو شک داشته باشیم به وثاقت وی» خیلی مته به خشخاش نگذاشته و کار خود را ادامه میدادم لکن در ماه رمضان سال گذشته، به جهت اهمیت موضوع فطره، حساس شدم که پرسش دقیقتری از وی نموده و نسبت به فقرش مطمئن شوم. از وی پرسیدم آیا خودت را مستحق فطریه میدانی؟ پاسخ داد خیر! و علت را اینطور بیان نمود که کار یا ممرّ مناسبی برای او در شرف حصول بوده یا اخیرا حاصل شده است. بنده تعجب کردم که اگر اینطور است چرا قبلتر اطلاع به بنده داده نشده که از آن زمان به بعد دیگر از کسی برایش صدقه نگیرم و ضمنا حدس زدم شاید اصل مدعا، کذب و از باب آبروداری و... باشد لذا پرسیدم پس تکلیف مواردی که از سابق برایت اخذ کرده‌ام و الآن نزد بنده امانت است چه میشود؟ که جواب مناسبی نداد و تماس را قطع نمود. بعدها از برخی افراد موثق شنیدم شخص مذکور، گرفتاری اقتصادی دارد اما نه در حدی که یقینا مستحق باشد چرا که همان مقدار که دارد را هم حیف و میل میکند و اگر اسراف نکند ممکن است همان مال کفایتش کند و همچنین با اینکه میتواند کار کند اما نمیکند و... بارها تلاش کردم باب صحبتی در این رابطه باز شود لکن همکاری مناسبی نکرده و پاسخگوی ابهامات بنده درخصوص وضعیت خودش نبود. این مبالغ جمع‌آوری شده از سابق هم از رمضان قبلی تا رمضان فعلی دست بنده مانده و وی حتی برای گرفتنش هم مراجعه نمیکند! حال با توجه به عدم مراجعه وی و همچنین رسوخ شک در اصل استحقاق ایشان و اینکه بخشی از مبلغ فعلی، به عنوان صدقه واجبه و برخی به عنوان مستحبه داده شده از طرف مالکان و با توجه به اینکه از قضیه یکسال گذشته و بنده بلاتکلیف مانده ام سؤال این است که تکلیف بنده شرعاً چیست؟ آیا چشم را بر شک ببندم و مبلغ را عینا به او از طریق واسطه ای برسانم؟ یا اگر قبول نکرد بیندازم در منزلشان؟ یا اگر قبول کرد و ضمنا مدعی شد که این یکسال پول در دست تو بوده و حقم را به وسیله تأخیر، ضایع کرده ای چه؟ یا اینکه شک را لحاظ کنم و با توجه به عدم مراجعه ایشان کل مبلغ را به فقرای دیگری بدهم؟ بهرحال تکلیف شرعی چیست؟ أفتونا مأجورین و السلام علیکم و رحمةالله
ج: باید بررسی کنید در صورت ثبوت استحقاق ،همه را به ایشان بپردازید و اگر استحقاق ثابت نشد آن مقدار که صدقه مستحبی است باز هم می‌توانید به ایشان بدهید و آن مقدار که از صدقات واجبه است باید به فقراء بدهید.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

امام صادق علیه السلام : مَن ساءَ خُلُقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ؛ هر كه بد اخلاق باشد، خود را شكنجه دهد. گزیده تحف العقول، ح196
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR