احکام اجاره

1 – اگر کسی یک سال نماز را در مقابل صد هزار تومان قبول کند آیا می تواند دیگری را برای انجام همین یکسال نماز به مبلغ نود هزار تومان اجیر کند؟
ج : در صورتی که مباشرت خود مستاجر شرط نشده باشد استیجار دیگری به مبلغ کمتر جایزنیست . مگر اینکه چند روز از نماز و روزه را خودش انجام داده باشد و صاحب نمازها راضی باشد.

 

2 – اگر شخصی انجام کاری را به مبلغی قبول کند آیا می تواند آن را به کمتر از فرد معین واگذار نماید؟
ج : به مبلغ مساوی و یا بیشتراز آن جایزاست ولی به مبلغ کمتراز مبلغ معین محل اشکال بوده بلکه ظاهر عدم جواز است مگراینکه مقداری از کار را انجام دهد.


3 – ملکی به صورت مشارکت خریده می شود. و سپس یکی از شرکا سهم خود را به شریک دیگر اجاره به شرط تملیک می دهد به طوری که بعد ازپرداخت تمامی اقساط (که طبعا بیش از پولی است که شریک برای آن سهم داده بوده) قسمت مورد اجاره به ملکیت مستاجر درآید . آیا می توان این کار را که در بانکها یا شرکتها –اشخاص حقوقی- و بعضا توسطاشخاص حقیقی صورت می گیرد راهی برای تخلص از ربای قرضی دانست؟
ج : اگر از اول قصد تملیک نماید اشکالی نیست و اگر اساسا اجاره می دهد و تنها شرط می کند بعد از سپری شدن مدت اجاره این ملک به خودی خود مال مستاجرشود (به شرط نتیجه)گرچه این قسم شرط خالی از اشکال نیست ولی به نظر صحت آن بعید نیست.


4 – آیا خیاراتی که در بیع جایزاست در اجاره هم جریان دارد و در این جهت فرقی بین اجاره عقدیه و اجاره معاملاتی هست یا نه؟
ج : غیر خیارمجلس و خیارحیوان و خیار تاخیر در اجاره تمام خیارات جاری است. اعم از معاملاتی یا عقدی.


5 – در اجاره خانه اگرشرط شود مستاجر مبلغ معینی به موجر قرض دهد و در مقابل وجه اجاره را کمتر بدهد این کارجایزاست یا نه؟
ج : احوط این است که مالک خانه خانه را به مبلغی اجاره دهد و شرط کند که مبلغ معینی رابه او قرض دهد و در این صورت اشکالی نیست.


6 – دلالی با صاحب خانه شرط می کند که برای منزلش مستاجر پیدا کند و در مقابل مبلغی معین را از اجاره خانه برای خود بردارد. چنین کاری جایزاست؟
ج : به عنوان حق الزحمه جایزمی باشد.


7 – اجاره زمانی یک منزل به چند نفرچه حکمی دارد؟ (مثلا صاحب خانه به مدت پنج سال یک خانه را در ماه اول به زید ماه دوم به عمرو و ... اجاره دهد)
ج : اگر مدت اجاره و ثمن آن معین شود مانعی ندارد.


8 – اجاره وسایل اعتباری مانند تلفن همراه چه حکمی دراد؟
ج : مانعی ندارد.


9 – اگر موجر و یا مستاجر کافرشد ( مثلا بهایی شد) آیا اجاره باطل می شود؟ دراین صورت تکلیف چیست؟
ج : در اجاره مسلمان بودن شرط نیست ولی بهتراست با این طایفه معامله نشود و اگر موجب پیشرفت آنان شد معامله باطل است.


10 – آیا جایزاست خانه ای را که اجاره کرده ام با جلب رضایت صاحب خانه به مبلغی بیشتر به کسی اجاره دهم؟
ج : جایزنمی باشد.


11 – شخصی ملکی را اجاره کرده که در سال مقدار معینی از محصول همان ملک را به صاحب آن بدهد. آیا چنین اجاره ای صحیح است؟ اگر در اثرعوامل طبیعی مانند برف و آفت و ... محصول به دست آمده حتی کمتراز تخم و حق الزحمه کارگران باشد چه باید کرد؟
ج : در فرض مزبور اجاره باطل است.


12 – آیا صحیح است که در اجاره مال الاجاره را معین کنند ولی مدت اجاره را معلوم نکنند؟
ج : در فرض مزبور اجاره باطل است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

امام زمان حضرت مهدي -عجل الله تعالی فرجه الشریف- فرمودند: إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِكُمْ، وَلا ناسینَ لِذَكْرِكُمْ، وَلَوْلا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ الَّلأْواءُ وَاصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ ... ما در رسیدگى و سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم كه اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ریشه كن مى نمودند ... احتجاج، ج2، ص323
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR