مجالس مداحی و روضه خوانی واعیاد مذهبی

1) خواندن شعرها و گفتن سخنانی که در آن به صراحت از اهل بیت (ع) به عنوان خدا و اوصاف خدایی یاد می شود چه حکمی دارد؟ به عنوان نمونه:

«لا اله الا علی لا اله الّا زهرا لا هو الّا محمد»
« امیرالمؤمنین آمد ، خدا روی زمین آمد بشارت ده به سرمستان که رب العالمین آمد»
«تا در این راهیم فارغ از گمراهیم گر گزند سنگم فلک من حسین اللهیم»
«عابدان را گو به ما تکفیر گویند باک نیست ما خدا داریم آن هم دردو دنیا زینب است»

ج: همه ی این عبارات شرعاً و عقلاً ممنوع است و جایز نمی باشد ودر روایات کثیره از غلو نهی شده است که این مطالب فرد شاخص آنهاست.

 

2) خواندن اشعار مدح یا مصیبت ، با آهنگی که انسان را به حرکت در می آورد چه حکمی دارد ؟
ج: اینگونه آهنگها اگر متناسب مجالس لهو باشند ، غنا حساب می شود و جایز نیستند .


3) خواندن اشعاری که در آنها مقام خداوند متعال در برابر مقام اهل بیت (ع) پایین آورده می شود ، چه حکمی دارد ؟( به عنوان مثال در قضیه معراج گفته می شود : زمانی که پیامبر (ص) به معراج رفتند در آنجا مشاهده فرمودند که خدای تعالی عکس حضرت علی(ع) را می بوسد ، به این عبارت که: خدا عکس علی را ماچ می کرد.....)
ج: نقل و کتابت اینگونه مطالب حرام است و اعتقاد به این گونه مطالب بسا موجب کفر می شود چون لازمه این حرفها جسم بودن خداست و بعضی از علما به کفر مجسمه مطلقاً حکم کرده اند.


4) در بعضی از مجالس برای ابراز محبت به مقام اهل بیت(ع) صدای حیوان در می آورند ، به عنوان مثال :

« به من می گن سگ حسین به تو می گن ارباب حسین عوعوعو »
« ولگردم و هر جایی ام قلاده زن قلاده زن قلاده زن »
« سحر آمدم نبودی به شکاررفته بودی تو که سگ نبرده بودی به چه کار رفته بودی »

بعضی از این افراد در ملاَ عام به گردن خود زنجیرهای کلفت بسته و خود را سگ امام حسین (ع) معرفی می کنند ویا خود را حمار اهل بیت (ع) معرفی کرده و صدایش را در می آورند ودر حرم امام رضا (ع) نیز صدای کبوتر در آورده اند. با توجه به اینکه همه ی این کارها در منظر مردم و ملاً عام انجام می شود ، حکم اینگونه اعمال را بیان فرمایید؟

ج: اینگونه ابراز محبت ها به مقام ائمه (ع) روانیست ودر بعضی مقامات صحیح نیست.


5) در بعضی از مجالس روضه ، سینه زنی به شکل خاصی مرسوم است ، به این صورت که تمامی افراد سینه زن جمعاً به هوا پریده و سینه می زنند ونیز گاهی شبیه به رقص بدنهای خود را تکان می دهند و هر گاه با انتقاد مواجه می شوند برای توجیه اینگونه حرکات این شعر را می خوانند :

« رقاصم و رقاصم من رقاص عباسم رقاصیم را ازل او کرده امضا»

لطفاً حکم عمل مذکور را بیان فرمایید؟
ج: این مطالب خلاف شرع و حرام است و رقص در تمام موارد محکوم به حرمت است مگر زن برای شوهر.


6) می گویند :« روز عاشورا امام حسین (ع) به حضرت عباس (ع) پناه برد، آیا این مطلب صحیح است؟
ج: این عبارت مبالغه است ، بهتر بلکه احوط این است که چنین جملاتی بکار نرود .


7) نظر مبارک را درباره ی قمه زنی بیان فرمایید ؟
ج: به عنوان اولی در صورتی که ضرر مهمی نباشد جایز است ولی به عنوان ثانوی وبه ملاحظه ی مصالح اسلامی ممکن است حرام بشود وشایسته است عزاداری به صورت معقول انجام شود.


8) بعضی از مداحان مطالبی را به اهل بیت (ع) در قالب داستان و رؤیا نسبت می دهند ، مثلاً می گویند:
[مداحی که به خاطر پیری صدایش لرزش پیدا کرده و از کار افتاده بود ، از دست امام حسین (ع) ناراحت شد و در خواب حضرت را دید ، عرض شکایت کرد و حضرت در پاسخ فرمود : تو هر کجا رفتی و روضه خواندی پول گرفتی پس دیگر حقی به گردن ما نداری . فردای آن روز از طرف حاکم او را برای روضه خوانی دعوت می کنند و پس از روضه ، حاکم به او مبلغ هنگفتی می دهد که با امتناع روضه خوان مواجه می شود که می گوید : « من دیگر پول نمی گیرم ». حاکم به او می گوید :« این مبلغ را دیشب خانم سیاه پوشی به اینجا آورد و به من فرمود : « سلام مرا به آن مداح برسانید ، بین او و فرزند من سوء تفاهمی پیش آمده !! به او بگویید: پسر مرا ببخشید!!»]

گفتن این سخنان چه حکمی دارد؟

ج: در عین اینکه اینگونه مطالب از بن غلط است ، اینگونه حرفها را برای مقاصد باطل بافته اند و ای بسا نقلش.


9) خرید و فروش نوارهایی که در آنها مطالبی از نوع سؤال قبل قرار دارد چه حکمی دارد؟
ج: خالی از اشکال نیست.


10)افرادی که از اصطلاحات مذکور در سؤالات سابق استفاده می کنند وقتی با مخالفت اشخاص با عمل خود روبه رو می شوند ، می گویند: « دستگاه امام حسین خارج از فقه است » ، آیا چنین سخنانی صحیح است؟
ج: امام حسین (ع) در راه اسلام شهید شده و معنی ندارد بگوییم که دستگاه اما حسین (ع) خارج از فقه است و اینگونه مطالب غلط است.


11) در بعضی از مجالس سینه زنی و عزاداری کارهایی انجام می شود که موجب خونریزی می شود ، آیا چنین کاری شرعاً جایز است ؟
ج:در اصل شرع منعی نیست ولیکن نباید عزاداری به صورت غیر معقول انجام شود.


12) بوسیدن زمین در هنگام ورود به حرم مطهر ائمه (ع) و یا امامزادگان و اولیاءالله به صورت سجده جایز است؟
ج: سجده به غیر خدا جایز نیست و بوسیدن عُطبه ی مقدسه به عنوان احترام جایز می باشد .


13) آیا هزینه کردن مبالغ هنگفتی جهت خرید علم و علامتهای آهنی که به شکل صلیب می باشند اسراف نیست ؟ وآیا استفاده از آنها جایز است؟
ج: به نظر ما اینگونه علامتها که کیفیت صلیب دارد و ای بسا مجمسه هایی با نقش حیوانات در آنها حک شده خالی از اشکال نیست.


14) آیا ریا کاری در مجالس تعزیه وروضه خوانی امام حسین (ع) جایز است؟در صورت عدم جواز معنای روایت مشهور « من بکی اَو اَبکی اَوتباکی» چیست؟
ج: ریا در هیچ عملی صحیح نیست وعمل عبادی را باطل می کند ومعنی روایت این است که یا انسان گریه کند یادیگری را بگریاند و یا اینکه با هم ، هم آوا باشند و اظهار حزن کنند گرچه از چشمش اشک جاری نشود.


15) استفاده ازدهل ، طبل ، شیپور و امثال اینها در دسته ها و هیئت های عزاداری امام حسین (ع) جایز است یا نه ؟
ج: عزاداری برای حضرت سید الشهدا را حی القداء از عبادات مهم است و نباید آن را با ابزار وآلات لهو آلود ساخت.واقعاً جای بسی شگفتی است که ده ها طبل و سنج در صف اول هیئت ها و دسته های عزاداری آن حضرت به راه افتاده ومشغول زدن طبل و سنج می شوند در صورتی در هیچ جنگی هم همچو چیزی دیده و نقل نشده است و خداوند عالم ما را از هوای نفس و بدعت در دین نگه دارد.


16) لخت شدن سینه زن ها در ملاَ عام – مجالس فقط مردانه یا مختلط در کوچه و بازار .... چه حکمی دارد؟
ج:


17) بر پا جشن با رعایت ضوابط شرعی در موالید حضرت ائمه (ع) ، مبعث و عید غدیرجایز است؟
ج: جایز می باشد.


18) آیا روز نهم ربیع الاول شرعاً عیدی می باشد ؟
ج: بعید نیست به عنوان رسیدن امام زمان (ع) به مقام ولایت و امامت عید باشد.


19) در عاشورا یک مرتبه گفتن لعن و سلام کافی است؟
ج:زیلرت عاشورا با یک دفعه حاصل نمی شود.


20) در برخی از مطالب اسلامی کلمه «ثارالله» دیده می شود که آن را به معنای «خون خدا» آورده اند ، مگر خدا خون دارد؟ لطفاً در این باره توضیح بفرمایید.
ج: این معنی صحیح نیست بلکه مراد این است که خدا صاحب این خون است و خدا این حق را طلب می کند.


21) کف زدن در مجالس شادی و عید جایز است یا خیر؟
ج: کف زدن در صورتی که با آلات لهو همراه نباشد ، حرام نیست ولی در مجالسی که با نام ائمه (ع) منعقد می شود مخصوصاً در مساجد و حسینیه ها از آن پرهیز کنند.

 

22) اگر در مجالس عزاداري به سه خليفه و عايشه و... لعن بفرستيم چه حكمي دارد؟
ج: در حال حاضر این گونه رفتار و گفتار به مصلحت عالم تشیع نمی باشد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلّم : إنَّ العبدَ لَيَرفَعُ يَدَهُ إلى اللّه ومَطعَمُهُ حَرامٌ ، فكيفَ يُستَجابُ لَهُ وهذا حالُهُ ؟! همانا بنده دستش را (براى دعا) به درگاه خدا بالا مىبرد در حالى كه خوراكش حرام است ؛ با چنين حالى ، چگونه دعايش مستجاب شود ؟. إرشاد القلوب : 149 منتخب ميزان الحكمة : 196
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR