السلام علیک یا رسول الله (ص)


به مناسبت سالروز رحلت رسول اکرم و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام مجلس عزا و سوگواری

در دفتر حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی برگزار می گردد.


زمان: جمعه 26 آبان به مدت سه روز از ساعت:10:30

 



استفتائات عزاداری

1- خواندن اشعار مدح یا مصیبت ، با آهنگ هایی که انسان را به حرکت در می آورد چه حکمی دارد؟
ج: این گونه آهنگ ها اگر متناسب مجالس لهوباشند، غنا حساب می شوند و جایز نیستند.

 

2- خواندن اشعاری که در آن ها مقام خداوند متعال در برابر مقام اهل بیت علیهم السلام پایین آورده می شود، چه حکمی دارد؟(به عنوان مثال در قضیه ی معراج گفته می شود: زمانی که پیامبر صلی الله علیه و آله به معراج رفتند، در آنجا مشاهده فرمودند که خدای تعالی عکس حضرت علی علیه السلام را می بوسید، به این عبارت که: خدا عکس علی را ماچ می کرد...)
ج: نقل و نوشتن این گونه مطالب حرام است و اعتقاد به این گونه مطالب چه بسا که موجب کفر می شود، چون لازمه ی این حرف ها جسم داشتن خداست و بعضی از علما به کفر مجسَّمه (کسانی که خداوند را دارای جسم می دانند) مطلقاً حکم فرموده اند.


3- در بعضی از مجال روضه، کاری به نام هروله مرسوم شده است، به این صورت که تمامی افراد سینه زن جمعاً به هوا پریده و سینه می زنند و نیز گاهی شبیه به رقص بدن های خود را تکان می دهند و هر گاه با انتقاد مواجه می شوند، برای توجیه این گونه حرکات این شعر را می خوانند:
(رقاصم و رقاصم من رقاص عباسم رقاصیم را از ازل او کرده امضا)
لطفا َ حکم عمل مذکور را بیان فرمایید؟
ج: این مطالب خلاف شرع و حرام است ورقص در تمام موارد محکوم به حرمت است، مگر رقص زن برای شوهر خود.


4- می گویند: ( روز عاشورا حضرت سید الشهداعلیه السلام به حضرت عباس پناه برد، آیا این مطلب صحیح است؟
ج: این عبارت مبالغه است و بهتر بلکه احتیاط این است که چنین جملاتی بکار نروند.


5- نظر مبارک را درباره ی قمه زنی بیان فرمایید.
ج: به عنوان اوّلی در صورتی که ضرر مهمّی نباشد، جایز است، ولی به عنوان ثانوی و به ملاحظه ی مصالح اسلامی ممکن است حرام بشود و شایسته است عزاداری به صورت معقول انجام شود.


6- در بعضی از مجالس سینه زنی و عزاداری کارهایی انجام می شود که موجب خونریزی می شود. آیا چنین کاری شرعاً جایز است؟
ج: در اصل شرع منعی نیست و لیکن نباید عزاداری به صورت غیر معقول انجام شود.


7- بوسیدن زمین در هنگام ورود به حرم مطهّر ائمه علیهم السلام و یا امامزادگان و علما و صلحا به صورت سجده جایز است؟
ج: سجده به غیر خدا جایز نیست و بوسیدن عتبه ی مقدسه به عنوان احترام جایز می باشد.


8- استفاده از دهل، طبل، شیپور و امثال این ها در دسته ها و هیئت های عزاداری امام حسین علیه السلام جایز است یا نه؟
ج: عزاداری برای حضرت سید الشهداروحی له الفدا از عبادات مهم است و نباید آن را با ابزار و آلات لهو آلوده ساخت.
واقعا ً جای بسی شگفتی است که ده ها طبل و سنج در صف اوّل هیئت ها و دسته های عزاداری آن حضرت به راه افتاده و مشغول زدن طبل و سنج می شوند، در صورتی که در هیچ جنگی همچو چیزی دیده و نقل نشده است و خداوند عالم ما را از هوای نفس و بدعت در دین نگه دارد.


9- لخت شدن سینه زن ها در ملاء عام – مجالس فقط مردانه یا مختلط در کوچه و بازار – چه حکمی دارد؟
ج: بهتر بلکه در بعضی موارد لازم است که عزاداران برهنه یا نیمه برهنه عزاداری نکنند، مخصوصاً در مجالسی که زنان در آن جا باشند و نگاه کنند.


10 – در زیارت عاشورا گفتن یک مرتبه لعن و سلام کافی است یا باید صد مرتبه گفت؟
ج: زیارت عاشورا با یک دفعه گفتن لعن و سلامی که باید صد مرتبه گفت حاصل نمی شود.


11- در برخی مطالب اسلامی کلمه ی (ثار الله) دیده می شود که معنای (خون خدا) برای آن نوشته اند، سؤال این است که مگر خدا خون دارد؟ لطفاً در این باره توضیح بفرمایید.
ج: این معنی صحیح نیست، بلکه مراد این است که خدا صاحب این خون است و خدا این حق را طلب می کند.


12- دلیل سینه زدن برای ائمه ی اطهار علیهم السلام چیست؟
ج: رجحان شرعی و استحباب اقامه ی عزاداری ائمه ی اطهارعلیهم السلام و حرکت دستجات سینه زنی درمصائب حضرت اباعبدالله الحسین سلام الله علیه بر کسی مخفی و پوشیده نیست.
قرآن مجید گریه ی حضرت یعقوب را در فراق حضرت یوسف که سالیان درازی طول کشید به عنوان یک عمل انسانی و عاطفی می ستاید، بنابر این پیروان ائمه ی اطهارعلیهم السلام ازهر طریق مشروع «اقامه ی مجالس و اِطعام و دستجات سینه زنی و مانند این ها» جهاد مقدّس حضرات را زنده نگه می دارند و از دشمنانشان اظهار تنفّر و انزجار می نمایند.
پس دسته های سینه زنی در مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین سلام الله علیه حاکی از تجسّم مظلومیت آن حضرت و شدّت علاقه به اهداف مقدِّس آن مظلوم می باشد و ازشعائر مذهب محسوب می شود، ضمناً متذکر می شود همانطور که تا کنون معمول و مرسوم است مؤمنین دامت توفیقاتهم به مجالس دینی و سخنرانی های مذهبی اهمّیّت بیشتر بدهند و در ایّام و لیالی
محرّم الحرام فقط به عزاداری کفایت نکنند.


13- آیا سینه زدن و زنجیر زدنی که ریایی باشد، جایز است؟
ج: عزاداری برای ائمه ی اطهار علیهم السلام یکی از عبادات است و ریا عبادت را باطل می کند، سعی شود با قصد قربت عزاداری کنند.


14- تعزیه و شبیه خوانی در مراسم عزاداری جایز است یا نه؟ در صورت جواز، پوشیدن لباس زنانه برای مردان و استفاده از طبل و شیپور چه حکمی دارد؟
ج: تعزیه خوانی و شبیه خوانی به خودی خود جایز هستند، ولی بنابر احتیاط مردان از پوشیدن لباس زنانه اجتناب کنند و استفاده ازآلات موسیقی که مخصوص مجالس لهو است، حرام است.


15- آیا تشبّه به اهل بیت علیهم السلام در نمایش و تعزیه و غیر آن جایز است؟
ج: اگر تنقیص و بی حرمتی به مقام شامخ حضرات ائمه ی اطهار سلام الله علیهم نباشد، حرام نیست.


16- آیا روضه خوانی با تعزیه خوانی با هم فرق دارند، در حالی که هر دو برای گریاندن هستند؟
ج: اگر چه اصل تعزیه خوانی و روضه خوانی جایز است، لکن برای روضه خوانی از ائمه ی اطهارعلیهم السلام امر صادر شده است، چنانچه حضرت امام رضا علیه السلام به دعبل فرمودند.


17- آیا پوشیدن لباس سیاه در عزای امام حسین علیه السلام و دیگر ائمه اطهار علیهم السلام رجحان شرعی دارد؟
ج: پوشیدن لباس سیاه در مجالس عزاداری برای عزیزان امری مرسوم است، چه بهتر که درایّام عاشورای حضرت امام حسین سلام الله علیه برای ابراز حزن و غم استفاده شود.


18- حکم علامت هایی که در مراسم عزاداری اهل بیت علیهم السلام استفاده می شوند، چیست؟
ج: به نظر ما علامت هایی که به شکل و کیفیت صلیب است، خصوصاً آنهایی که نقش حیوانات در آنها حک شده، خالی از اشکال نیست، ولی
پرچم هایی که از زمان های قدیم مرسوم بوده است، اشکال ندارد.


19- در ایّام سوگواری اهل بیت علیهم السلام و امام حسین علیه السلام نماز مقدّم است یا عزاداری؟
ج: البته نماز مقدّم است، چرا که نماز واجب یکی از ارکان دین اسلام است، ولی عزاداری مستحب است و نباید واجب را با مستحب مقایسه کرد.


20- ساختن خیمه و آتش زدن آن چه حکمی دارد؟
ج: با ملاحظه ی تضییع مالی، خالی از اشکال نیست، امّا اگر آثار شرعی و تبلیغی داشته باشد، جایز می باشد، بلکه امری مستحسن و مطلوب است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

امام صادق (سلام الله علیه) : صَلاةُ مُتَطَيِّبٍ أفضَلُ مِن سَبعينَ صَلاةً بِغَيرِ طيبٍ. نماز شخص خوشبو برتر از هفتاد نماز بدون بوى خوش است. الصلاة: ص 51 ح 148
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR