استفتائات حج 2

1- کسي که از جهت مالي مستطيع شده، ولي بيمار است و نمي تواند خودش به حج برود، آيا لازم است نايب بگيرد؟
ج: اگر در حال صحت مستطيع بوده و به حج نرفته، لازم است از طرف خود نايب بگيرد، اما اگر در حال بيماري که او را از رفتن به حج ناتوان کرده و تا حال باقي است، مستطيع شده، بنابر احتياط بلکه اظهر اين است که نايب بگيرد تا از طرف او حج بجا آورد.


2- کسي که نمي تواند کلمات نماز و تلبيه را صحيح ادا کند، آيا مي تواند نايب شود؟
ج: کسي که قرائت نماز يا تلبيه اش صحيح نيست، نمي تواند در حج واجب نايب شود، اما کسي که بعد از شروع حج معذور شده بعيد نيست که کفايت کند.


3- آيا جايز است شخص نايب، کس ديگري را نايب کند تا آن حج نيابتي را انجام دهد؟
ج: جايز نيست، مگر در اين کار از طرف موجر مجاز باشد.


4 – اگر قاضي اهل سنت حکم به اول ماه کند، وظيفه ي شيعه اي که به حکم او شک دارد چيست؟
ج: اگر خلاف آن برايش ثابت نشده باشد، اشکال ندارد.


5- آيا جايز است حجاج به جاي قرباني کردن، پول آن را در اماکن خيريه هزينه کنند؟
ج: جايز نيست.


6- آيا جايز است حجاج قرباني را در محل ديگري غير از مني – مثلا ً در وطن خود – بجا آورند؟
ج: حجاج بايد در صورت امکان قرباني را در مني و در صورتي که ممکن نيست در وادي محسر و اگر ممکن نبود در نزديکترين مکان به مني ذبح کنند و قرباني کردن در وطن صحيح نيست.


7- کسي که در طواف خود در يک شوط اشتباها ً از خارج حد (مقام ابراهيم) را مطاف قرار داده و طواف کرده، وظيفه اش چيست؟
ج: اگر پيش از اين که پي در پي بودن آن عرفا ً از بين برود، طوافش را از همان محلي که کنار رفته ادامه دهد و تمام کند، طوافش صحيح است و اگر پس از آن باشد، در صورتي که در شوط پنجم يا بعد از آن اتفاق افتاده باشد، اگر چه فاصله به حدي زياد باشد که پي در پي بودن طواف از بين رفته باشد، همان طواف ناقص را تمام کند و اگر قبل از شوط پنجم باشد، بنابر احتياط باقيمانده را به جا آورد و دوباره طواف را انجام دهد و در هر صورت اگر امکان نداشته باشد، خود بقيه ي طواف را انجام دهد، بايد نايب بگيرد.


8- وظيفه ي زني که در عمره در حال احرام يا قبل و يا بعد از آن حائض شده چيست؟
ج: اگرنتواند قبل از رفتن به حج اعمالش را در حال پاکي انجام دهد، به حج افراد عدول کند و از حجـة الاسلام کفايت مي کند.


9- رمي جمرات در طبقات بالا جايز است يا نه؟
ج: احتياطا ً جايز نيست.


10 – رمي جمرات در شب چه حکمي دارد؟
ج: جايز نيست.


11- آيا رمي جمرات بايد فقط با دست انجام شود، يا اين که رمي با ابزار مخصوصي که با دست کنترل شوند مثل قلاب سنگ و... جايز است؟
ج: رمي با چنين ابزاري جايز نيست.


12- به دليل ازدحام جمعيت طواف کننده، معمولا ً مقام حضرت ابراهيم عليه السلام در وسط طواف کنندگان قرار مي گيرد و به جا آوردن نماز طواف واجب در آن جا حرجي است، آيا جايز است نماز طواف واجب را از پشت مقام ابراهيم (ع)تا آخر مسجد الحرام به جا آورد؟
ج: حتي الامکان نماز را در نزديکترين محل پشت مقام بخوانيد.


13- آيا جايز است در حال احرام از لباس هايي که به صورت متعارف با نخ دوخته نشده باشند، بلکه به صورت پرس و دوخت هاي حرارتي ساخته شده باشند، استفاده کنيم؟
ج: پوشيدن اين گونه لباس ها احتياطا ً ترک شود.


14- کساني که به عنوان خادم با کاروان به حج مي روند، با توجه به عدم استطاعت مالي خود، حج را چگونه بايد انجام دهند؟ آيا بايد نيت حج واجب کنند يا نه؟
ج: بلي، بايد به نيت حج واجب اعمال خود را به جا آورند، چون دراين صورت مستطيع هستند.


15- کسي که فقط براي رفتن به عمره استطاعت دارد، آيا واجب است به حج عمره برود يا نه؟
ج: بايد بنا بر احتياط واجب عمره را به جا آورد و بعد اگر براي رفتن به حج تمتع مستطيع شد، حجة الاسلام بر او واجب مي شود.


16- کسي که به نيابت از شخص ديگري به مکه معظمه مشرف شده است، بعد از اتمام اعمال حج نيابي آيا بايد عمره مفرده به جاي آورد؟
بلي در صورتي که تاکنون به حج مشرف نشده است احتياطا ً بايد عمره ي مفرده انجام دهد.

17- کسي که در رمي جمرات معذور شده است، آيا جايز است شبانه رمي کند يا روز نايب بگيرد؟
ج: بايد خودش در شب رمي نمايد.


18 – انجام عمره ي مفرده بين عمره ي تمتع و حج تمتع صحيح است يا نه؟
ج: انجام عمره ي مفرده بين عمره ي تمتع و حج آن صحيح نيست.


19- حجاب زن در طواف اگر کامل نباشد چه حکمي دارد؟
ج: زن بايد تمام بدن را در طواف بپوشاند، حتي بنابر احتياط رويش را هم بايد طوري بپوشاند که به صورت نچسبد، ولي در صورتي که با اين حکم مخالفت نمايد بطلان حج معلوم نيست.


20- آيا محرم شدن از خود مسجد شجره ي قديم لازم است يا از محاذات مسجد و منطقه ي ذوالحليفه هم جايز است محرم شد؟
ج: محرم شدن از اطراف مسجد شجره ي قديم جايز است و فاصله ي چند قدم مضر نيست، بلکه بعيد نيست که مراد از مسجد شجره، اسم منطقه باشد، لکن احوط اکتفا به اطراف مسجد است و احوط اولي محرم شدن از خود مسجد مي باشد.


21- آيا احرام حج را بايد از مکه ي قديم بست يا در محله هايي که بعدا ً احداث شده اند هم محرم شدن براي حج جايز است؟
ج: بنابر احتياط بايد از مکه ي قديم براي حج محرم شد.


22- آيا استظلال در شب جايز است يا نه؟
ج: اگر بود و نبود سايبان و سقف فرق داشته باشد، استظلال جايز نيست.

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

حضرت مهدی (علیه السلام) ما أرْغَمُ أنْفُ الشَيْطانَ بِشَىءٍ مِثْلَ الصَّلاةِ، فَصَلِّها وَ أرْ غَمْ أنْفَ الشَّيْطانَ؛ با هيچ چيز مثل نماز، بينى شيطان به خاك ماليده نمى شود پس نماز را به پادار و بينى شيطان را به خاك بمال. بحارالانوار، ج 53، ص 182
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR