استفتائات مقارنات نماز

1- در نماز به خیال این که دو رکعت اول است، سوره ی حمد را شروع کردم، اما در اثنای خواندن سوره یادم آمد که دو رکعت آخر است، آیا سوره ی حمد را از همان جا رها کنم؟ اگر بعد از خواندن حمد، مشغول خواندن سوره شده باشم تکلیفم چیست؟
ج: چون خواندن حمد در رکعت سوم و چهارم جایز است، رها کردن آن لازم نیست، ولی اگر بعد از خواندن حمد و در اثنای خواندن سوره متوجه شدید، بقیه ی آن را نخوانید.

 


2- اگر نماز گزار نصف کلمه ای را که غیر از قرائت است، عمدا ً با جهر و نصف دیگر را با اخفات بخواند، آیا اشکال دارد؟
ج: مانعی ندارد.


3- هر گاه در اثنای خواندن ذکری بفهمد که اشتباه کرده و محل ذکر این جا نیست، مثلا ً هنگام گفتن تشهد یا بحول الله، آیا می تواند آن را به قصد قربت مطلقه تمام نماید؟
ج: جایز است.


4- کسی که در حال برخاستن از رکوع «سمع الله لمن حمده» می گوید و یا در همین حال تکبیرات مخصوص بعد ازرکوع و امثال آن را می گوید (یعنی در حال حرکت) نمازش صحیح است یا نه؟
ج: زمان گفتن اذکار مذکور بعد از رکوع و در حال سکون است، لذا اگر کسی در حال حرکت آنها را به جا آورد، باید احتیاطا ً نمازش را دوباره بخواند.


5- پس از قرائت حمد و سوره و یا پس از قنوت آیا جایز است نمازگزار بلافاصله به رکوع برود یا این که باید کمی صبر کند و بعد به رکوع برود؟(اگر باید صبر کند، مقدار آن چقدر است؟)
ج: فاصله لازم نیست.


6- شخص متدینی وفات یافته و ایشان از جوانی در نمازهای خود قرائت سوره ی حمد را با اختلاف با قرائت معمول می خوانده اند به این صورت که به جای «صراط الذین انعمت علیهم» می خواندند: «صراط من انعمت علیهم» و به جای «و لا الضالین» می خواندند: «غیر الضالین» با توجه به این که ایشان فردی مقید به امور شرعی بودند و این نوعی قرائت را مقبول و مبری الذمه می دانستند، خواهشمند است بفرمایید:
  اولا، آیا چنین قرائتی وجود دارد؟
ثانیا ً، در صورت وجود چنین قرائتی خواندن نماز با آن مجزی و مبری الذمه است یا نه؟
ثالثا ً، در صورت عدم کفایت این قرائت از سوره، تکلیف ولی این شخص چیست؟
(با توجه به این که ایشان در این مورد وصیتی نداشته است.)
جواب اول: در قرائات شاذه این گونه قرائت آمده است،
جواب دوم: بنابر احتیاط با این گونه قرائات نماز نخوانند،
جواب سوم: وجوب قضا از این شخص معلوم نیست.


7- آیا در قرائت و اذکار نماز علاوه بر رعایت اِعراب کلمات و عبارات و رعایت مخارج و تلفظ صحیح حروف، لهجه ی عربی هم واجب است یا نه؟
ج: باید به مقداری مراعات نماید که معلوم شود آن حرف است و مراعت لهجه بالخصوص لازم نیست.


8- خواندن قرائت و اذکار نماز از روی قرآن و نوشته در نمازهای واجب و یا مستحب جایز است یا نه؟
ج: اشکال ندارد.


9- کسی که اصلا ً نمی تواند قرائت نمازهای روزانه ی خود را به عربی بخواند، آیا جایز است قرائت نماز خود را به زبان دیگر ادا کند یا نه؟ تکلیف چنین شخصی چیست؟
ج: چنین شخصی اگر بعضی از آیات سوره ی حمد را بلد باشد، باید آن را بخواند و بنابر احتیاط عوض بقیه ی آن آیات دیگر قرآن یا همان آیاتی را که از سوره ی حمد بلد است تکرار کند و اگر اصلا ً سوره ی حمد را بلد نیست، باید به اندازه ی سوره ی حمد از آیات دیگر قرآن که بلد است بخواند و اگر به مقدار سوره ی حمد آیه بلد نیست، همان آیاتی را که بلد است به مقدار سوره ی حمد تکرار کند و اگر اصلا ً آیه ای نمی داند بنابر احتیاط به مقدار حمد، تسبیح و ذکر بگوید و نماز را با رکوع و سجود تمام کند و احوط آن است که چنین شخصی نمازش را به جماعت بخواند، خصوصا ً کسی که یاد گرفتن قرآن برایش ممکن باشد.


10- نظر مبارک حضرتعالی درباره ی خواندن نماز ظهر روز جمعه به صورت جهری چیست؟
ج: جایز، بلکه مستحب است.


11- اگر کسی به جای اذکار یا قرائت به دلیل این که به او گفته اند به جای هر چه نمی دانی صلوات بفرست، فقط صلوات بفرستد و یا بعضی قسمت ها را بخواند و در باقی که بیشتر قسمت ها است صلوات بفرستد، نمازش صحیح است یا نه؟ تکلیف او در نمازهای گذشته اش چه می شود؟
ج: اگر یاد گرفتن قرائت برایش ممکن نبوده، وجوب قضا معلوم نیست.


12- برعکس گفتن ذکر رکوع و سجود، به این صورت که ذکر رکوع را در سجده و ذکر سجده را در رکوع بگوید و یا یکی از اذکار رکوع و سجده را به طور مشترک در رکوع و سجده بگوید، آیا به نماز ضرر می زند؟
ج: احتیاط لازم این است که ذکر رکوع را در سجده و بالعکس نگوید.


13- هنگام رفتن به سجده در اثر برخورد پیشانی با مهر، سر بی اختیار کمی بلند شده و سپس با آرامش کامل بر روی مهر قرار می گیرد، چنین حالتی برای نماز اشکال ایجاد می کند یا نه؟
ج: در فرض مزبور اشکالی ندارد.


14- سجده بر سنگ مرمر و موزاییک و آسفالت چه حکمی دارد؟
ج: سجده بر آسفالت جایز نیست و بر مرمر و موزاییک مانعی ندارد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

امام مهدی (سلام الله علیه) : أكثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ فَإِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم. براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد، كه مايه گشايش در كار شما است. كمال الدّين - ص 485
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR