راه ثابت شدن اول ماه

مسأله 1739 ـ اول ماه به پنج چيز ثابت مى‏شود :
اول : آنكه خود انسان ماه را ببيند .
دوم : عدّه‏اى كه از گفته آنان يقين پيدا مى‏شود ، بگويند ماه را ديده‏ايم و همچنين است هر چيزى كه بواسطه آن يقين پيدا شود.
سوم : دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده‏ايم ، ولى اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند ، اول ماه ثابت نمى‏شود .

چهارم : سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه رمضان ثابت مى‏شود و سى روز از اول ماه رمضان بگذرد كه بواسطه آن، اول ماه شوال ثابت مى‏شود.
پنجم: حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
مسأله 1740 ـ اگر حاکم شرع حکم کند که اول ماه است، کسی هم که از او تقلید نمی­کند باید به حکم او عمل نماید، ولی کسی که می­داند حاکم شرع اشتباه کرده نمی­تواند به حکم او عمل نماید.
مسأله 1741 ـ اول ماه با پيشگوئى منجّمين ثابت نمى‏شود ، ولی اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند باید به آن عمل نماید.
مسأله 1742 ـ بلند بودن ماه يا دير غروب كردن آن ، دليل نمى‏شود كه شب پيش ، شب اول ماه بوده است.
مسأله 1743 ـ اگر اول ماه رمضان براى كسى ثابت نشود و روزه نگيرد ، چنانچه دو مرد عادل بگویند که شب پیش ماه را دیده­ایم باید روزه آن روز را قضا نمايد .
مسأله 1744 ـ اگر در شهرى اول ماه ثابت شود ، برای مردم شهرهاى ديگر فایده ندارد، مگر آن که آن دو شهر با هم نزدیک باشند یا انسان بداند كه افق آن­ها یکی است و یا این که در شرق ثابت شود و مقصود از اتّحاد افق در اينجا آن است كه اگر در شهر اول ماه ديده شود در شهر دوم اگر مانعى مانند ابر نباشد، ديده مى‏شود و اين در موردى محقق می­شود كه شهر دوم اگر در غرب شهر اول باشد در خط عرض نزديك به آن باشد ، و اگر در شرق آن است در صورتی ثابت می­شود که وحدت افق معلوم باشدهرچند از این جهت که زمان ماندن ماه در افق شهر اول بیش از مقدار اختلاف بین غروب دو شهر باشد.
مسأله 1745 ـ اول ماه با تلگراف ثابت نمی­شود مگر دو شهری که از یکی به دیگری تلگراف کرده­اند نزدیک یا هم افق باشند وانسان بداند که تلگراف از روی حکم حاکم شرع یا شهادت دو مرد عادل بوده است.
مسأله 1746 ـ روزى را كه انسان نمى‏داند آخر ماه رمضان است يا اول شوال ، بايد روزه بگيرد ، ولى اگر پیش از مغرب بفهمد كه اول شوال است ، بايد افطار كند .
مسأله 1747 ـ اگر زندانى نتواند به ماه رمضان يقين كند ، بايد به گمان عمل نمايد و اگر آن هم ممکن نباشد، هر ماهی را که روزه بگیرد صحیح است، ولى باید بعد از گذشتن یازده ماه از ماهی که روزه گرفته است، دوباره یک ماه روزه بگیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

رسول خدا صلی الله علیه و آله : أَلدّالُّ عَلَى الْخَيْرِ كَفاعِلِه؛ كسى كه ديگران را به كار نيك راهنمائى كند گـويـا خـود، آن را انـجـام داده اسـت. وسائل الشيعه: ج 11، ص 398
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR