احكام روزه مسافر

مسأله 1723 ـ مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را در سفر دو ركعت بخواند ، نبايد روزه بگيرد و مسافرى كه نمازش را تمام مى‏خواند مثل كسى كه زیاد مسافرت می­کند يا سفر او، سفر معصيت است ، بايد در سفر روزه بگيرد .
مسأله 1724 ـ مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد ، ولى اگر برای فرار از روزه باشد، مكروه است .

مسأله 1725 ـ اگر غير روزه ماه رمضان، روزه معيّن ديگرى بر انسان واجب باشد ، مثلاً نذر کرده باشد روز معینی را روزه بگیرد، بهتر آن است که تا ناچار نشوددر آن روز مسافرت نکند و اگر در سفر باشد چنانچه ممكن است بايد قصد كند كه ده روز در جائى بماند و آن روز را روزه بگيرد ؛ ولى ظاهر آن است که سفر جایز است و قصد اقامت واجب نيست و در صورتی که روزه نگیرد لازم است روزۀ آن روز را قضا کند.
مسأله 1726 ـ اگر نذر كند روزه بگيرد و روز آن را معيّن نكند ، نمى‏تواند آن را در سفر بجا آورد ، ولى چنانچه نذر كند كه روز معيّنى را یا یک روزی را در سفر روزه بگيرد ، بايد آن را در سفر بجا آورد و نيز اگر نذر كند روز معيّنى را چه مسافر باشد يا نباشد، روزه بگيرد ، بايد آن روز را اگر چه مسافر باشد روزه بگيرد.
مسأله 1727 ـ مسافر مى‏تواند براى خواستن حاجت سه روز در مدينه طيّبه روزه مستحبى بگيرد.
مسأله 1728 ـ كسى كه نمى‏داند روزه مسافر باطل است ، اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز مسأله را بفهمد ، روزه‏اش باطل مى‏شود و اگر تا مغرب نفهمد ، روزه‏اش صحيح است .
مسأله 1729 ـ اگر فراموش كند كه مسافر است يا فراموش كند كه روزه مسافر باطل مى‏باشد و در سفر روزه بگيرد ، روزه او باطل است .
مسأله 1730 ـ اگر روزه‏دار بعد از ظهر مسافرت نمايد ، بايد روزه خود را تمام كند و اگر پيش از ظهر مسافرت كند ، وقتی به حد ترخص برسد، نمى‏تواند نیت روزه را ادامه دهدو اگر پیش از آن روزه را باطل کند کفاره بر او واجب است.
مسأله 1731 ـ اگر مسافر پیش از ظهر به وطنش برسد يا به جائى برسد كه مى‏خواهد ده روز در آنجا بماند ، چنانچه كارى كه روزه را باطل مى‏كند انجام نداده بايد آن روز روزه را بگيرد و اگر انجام داده ، روزه آن روز بر او واجب نيست و در این مسأله فرقی نیست که قبل از فجر در سفر بوده و یا آن که ابتداءً روزه گرفته و سپس مسافرت کرده و بعد به وطن و یا جایی که می­خواهد ده روز در آن جا بماند رسیده است.
مسأله 1732 ـ اگر مسافر بعد از ظهر به وطنش برسد يا به جائى برسد كه مى‏خواهد ده روز در آن جا بماند نباید آن روز را روزه بگیرد، گفتنی است که در این مسأله و مسألۀ قبلی حد ترخص ملاک نیست بلکه ملاک خود شهراست.
مسأله 1733 ـ مسافر و كسى كه از روزه گرفتن عذر دارد ، مكروه است در روز ماه رمضان جماع نمايد و در خوردن و آشاميدن كاملاً خود را سير كند .

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

سایت جدید

.

استفتائات جدید

.

1) ابراز تولی و تبری
س) آنچه که بر هر مسلمانی واجب است در تبری و تولی، چگونه باید ابراز گردد؟
ج) بلی تولی و تبرّی واجب است و کفایت می کند بگوید: من دوستم با کسی که ائمه(ع) را دوست دارد و دشمنم با آن که با اهل بیت (ع) دشمن باشد.

 

2) کفن غصبی
س) شخصی فوت کرده و ما بعد از مدتی(20 یا 30 روز) متوجه شدیم کفن غصبی است حکم شرعی آن چیست؟
ج) اگر صاحب کفن راضی نگردد باید نبش قبر شود و کفن و به صاحبش برگردد.

 

3) ارجحیت نماز نافله
س)خواندن نافله نمازهای یومیه ارجحیت داردیا خواندن تعقیبات نماز؟
ج) نماز از تعقیبات دیگر ارجح است به جز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها.

حدیث

امام على (سلام الله علیه) : كانَ رَسولُ اللَّهِ(ص) دائِمَ البِشرِ، سَهلَ الخُلقِ، لَيِّنَ الجانِبِ. پيامبر خدا، همواره خوش رو، خوش خو و نرم خو بود. معانى‌الأخبار - ص 83. حكمت نامه پيامبر اعظم(ص) : ج8- ص22- ح5703
VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR VTEM IMAGE ROTATOR